De heilige koe – Bijtelling van de auto of toch iets anders?

Bijtelling van de auto nemen of toch wat anders?

Een veel terugkerend onderwerp aan de adviestafel is de auto. De auto is en blijft een bijzonder onderwerp en brengt veel teweeg. En vaak krijg je dan de vraag: moet ik de auto op de zaak zetten of niet? En dat is een uitstekende vraag. Het antwoord is alleen zo verdomd vervelend. Wat speelt er?

Auto van de eenmanszaak

Als je ondernemer bent met een eenmanszaak, dan heb je te maken met een bijtelling van de auto van 22% van de cataloguswaarde als vertrekpunt in de inkomstenbelasting. In dat geval moet je wel minimaal 10% zakelijk rijden met de auto, anders mag je de auto niet eens zakelijk etiketteren.

Rijd je minder dan 500 kilometer per jaar privé met de auto? Dan kun je bijtelling voorkomen door een sluitende rittenadministratie te voeren.

Als extra regel geldt voor de eenmanszaak dat als de totale autokosten (dus inclusief alle kosten ook afschrijving en BTW privécorrectie) lager zijn dan 22% maal de cataloguswaarde, de daadwerkelijke kosten de maximale bijtelling zijn. Stel je hebt een auto met een bijtelling op grond van de cataloguswaarde ten bedrage van € 15.000 en je totale autokosten bedragen € 12.200, dan is de bijtelling dus € 12.200.

Voor de goede lezer staat hier dus eigenlijk: de kosten die je eerst aftrekt, tel je later net zo hard weer op. En dan resteert per saldo dus nihil euro aftrek en dus nihil euro voordeel van de auto.

📌 Gerelateerd: Fiscale aftrekposten: 3 fouten die ondernemers maken

SituatieBijtelling (%)GrondslagVoorwaarden / Opmerkingen
Auto op naam eenmanszaak22%CataloguswaardeMinstens 10% zakelijk gebruik + >500 km privé = bijtelling
Lager dan 22%Werkelijke autokostenAlleen als kosten lager zijn dan 22% * cataloguswaarde
Auto op naam BV22%CataloguswaardeAltijd bijtelling bij >500 km privé
Youngtimer (≥15 jaar oud)35%DagwaardeGeldt voor eenmanszaak én BV
BTW-correctie (auto <5 jaar oud)2,7%CataloguswaardeAuto gekocht met BTW en afgetrokken
BTW-correctie marge-auto1,5%CataloguswaardeGeen BTW-aftrek bij aankoop
Auto privé + zakelijke km’sGeen bijtelling€0,23 per zakelijke kilometerAlleen km-vergoeding, geen aftrek van autokosten mogelijk

Auto van de BV

Ben je ondernemer met een BV? Dan geldt een ander regime. Rijd je met de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan moet je 22% van de cataloguswaarde als bijtelling meenemen in je loonadministratie. Hier bestaat geen uitzondering op verder. De daadwerkelijke kosten in de BV voor de auto zijn niet relevant.

Rijd je minder dan 500 kilometer privé? Dan geldt als enige optie om de bijtelling echt te voorkomen dat je een sluitende kilometeradministratie voert. En wees dan niet zo naïef om op zondag even op en neer het strand te rijden of toch even een flinke testrit te maken vanaf de garage. Sluitend is ook echt sluitend.

📌 Gerelateerd: Gebruikelijk-loonregeling voor DGA’s

Youngtimer

Wil je een lagere bijtelling hebben? Dan kun je nadenken om een youngtimer aan te schaffen. Een youngtimer is hier een auto van minimaal 15 jaar oud. Het regime geldt dan dat je 35% maal de dagwaarde als bijtelling mag nemen. Dit geldt voor zowel de eenmanszaak als de BV.

Nadeel is dat je in een relatief oudere auto moet willen rijden. Dan roepen veel mensen direct dat ze dat niet willen omdat dan meer kosten gemaakt moeten worden voor onderhoud. Daar staat tegenover dat als je een nieuwe auto koopt, je de eerste jaren heel veel afschrijft. Dus dat is een non-argument, maar lastig uit te leggen.

📌 Zie ook: De BV in als ondernemer? Waarom dit hét moment is om over te stappen

Bijtelling BTW privégebruik auto

Naast de bijtelling voor het privégebruik in de inkomstenbelasting, geldt dat je voor de BTW ook nog iets moet doen. In de BTW wetgeving staat namelijk dat je voor een auto die je gebruikt vanuit je onderneming, er een privégebruik correctie moet plaatsvinden. Deze regeling is complex en lastig.

De hoofdregel is dat je 2,7% van de cataloguswaarde als BTW-correctie moet meenemen. In dat geval gaat het om een auto met BTW gekocht en afgetrokken en niet ouder dan 5 jaar. Dus een auto met een cataloguswaarde van € 50.000, daarop corrigeer je € 1.350 BTW aftrek per jaar. Lees dus goed dat je dit bedrag dus minder aan aftrek BTW voorbelasting hebt per jaar.

Koop je een BTW marge auto? Dan is de bijtelling niet 2,7% maar 1,5%.

Gebruik je de auto alleen zakelijk? Dan is de bijtelling ook 1,5% tenzij je op basis van de daadwerkelijke kilometers kunt aantonen dat het woon/werkverkeer per saldo tot een lagere bijtelling moet leiden. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting, geldt voor de omzetbelasting namelijk dat ook al rijd je alleen zakelijk met de auto, dat woon/werkverkeer altijd privé is.

En tot slot mag je ook bij de BTW van een lagere bijtelling uitgaan, als je per saldo door het jaar heen minder aftrek van BTW hebt genoten dan de bijtelling die uit het forfait komt. Geregeld blijkt de uitkomst positief te zijn. Heb je alleen de auto minder dan 5 jaar in bezit en heb je bij aanschaf de BTW afgetrokken? Dan moet je wel 1/5e deel van de aftrek voorbelasting meenemen in de berekening.

Zo, makkelijker kunnen we het niet maken……

📌 Zie ook: Administratieplicht voor ondernemers: wat je moet weten

Privé auto

Zie je dit allemaal niet zitten? Dan kun je altijd je auto in privé houden en de zakelijke kilometers declareren. Deze mag je tegen € 0,23/km onbelast uit je onderneming halen. Dit mag zowel bij je eenmanszaak als je BV. En dan heb je geen last van de privé correcties in de inkomstenbelasting en de BTW.

Daar staat tegenover dat je geen autokosten in aftrek mag brengen in je onderneming. Maar per saldo zou dat nog wel eens een fiscaal gunstige oplossing kunnen zijn.

Sluitende rittenadministratie

Zo af en toe steekt de discussie weer eens de kop op: wat is een sluitende rittenadministratie? Daar zijn wij altijd klip en klaar in: sluitend is ook echt sluitend. De eisen zijn streng en daaraan moet je voldoen. Dus beginadres en eindadres, route en omrijkilometers noteren. Deze administratie moet ook echt aansluiten op de werkelijkheid.

En toch willen sommigen nog wel eens afdingen op deze bewijslast. Je kunt toch een verklaring geen privégebruik doen? Heel simpel, als ondernemer kun je dat dus niet. Deze verklaring biedt geen bescherming en daarnaast moet je nog steeds een rittenadministratie overleggen. Dus eraan ontkomen is schier onmogelijk.

Zeker als we dan gaan uitleggen dat als je rittenadministratie niet klopt, je alsnog de bijtelling krijgt over max 5 jaar en daar boven op 100% boete en heffingsrente, dan wordt de heilige koe wel heel heilig. Dus kortom, de regeling zit inmiddels zo in elkaar dat het eigenlijk niet meer aantrekkelijk is om een auto te hebben.

📌 Zie ook: Urenregistratie ondernemer: handig hulpmiddel of hoofdpijn?

✅ Checklist: Auto zakelijk of privé?

Gebruik deze checklist om af te wegen wat voor jou fiscaal en praktisch het beste is. Let op: de fiscale regels en gevolgen verschillen tussen eenmanszaak en BV.

👤 Voor ondernemers met een eenmanszaak

Algemene vragen

  • Rijd ik jaarlijks meer dan 500 km privé met de auto?
  • Is meer dan 10% van mijn autogebruik zakelijk?
  • Heb ik een voorkeur voor een nieuwe auto of juist een youngtimer (15+ jaar oud)?

Overwegingen bij zakelijk rijden

  • Kan ik een sluitende rittenadministratie bijhouden?
  • Zijn mijn daadwerkelijke autokosten lager dan 22% van de cataloguswaarde?
  • Wil ik fiscale aftrek, ook al wordt die via de bijtelling mogelijk weer geneutraliseerd?
  • Heb ik voldoende grip op BTW-correctie en privégebruikregels?

Overwegingen bij privé rijden

  • Wil ik geen rittenadministratie bijhouden?
  • Dekt de onbelaste € 0,23/km-vergoeding eigenlijk wel de werkelijke kosten van mijn auto?
    Of draai ik privé alsnog op voor brandstof, onderhoud en afschrijving?

🏢 Voor ondernemers met een BV

Algemene vragen

  • Rijd ik jaarlijks meer dan 500 km privé met de auto?
  • Is het plan om een nieuwe auto te kopen of een youngtimer te kiezen?
  • Komt de auto op naam van de BV of privé?

Overwegingen bij zakelijk rijden via de BV

  • Ben ik bereid een vaste bijtelling (22% of 35%) op mijn loon te accepteren?
  • Wegen de zakelijke autokosten in de BV op tegen het fiscale effect van de bijtelling?
  • Kan ik voldoen aan de eisen voor een sluitende rittenadministratie?
  • Is de bijtelling in verhouding tot de auto en het gebruik?

Overwegingen bij privé rijden

  • Wil ik volledige vrijheid met de auto en geen bijtelling?
  • Dekt de onbelaste € 0,23/km-vergoeding eigenlijk wel de werkelijke kosten van mijn auto?
    Of draai ik privé alsnog op voor brandstof, onderhoud en afschrijving?

📌 Extra: Overweeg een youngtimer (voor eenmanszaak én BV)

  • Vind ik een auto van 15+ jaar acceptabel qua uitstraling en rijcomfort?
  • Ben ik bereid om mogelijk meer onderhoudskosten te dragen in ruil voor lagere bijtelling?
  • Zie ik het voordeel van bijtelling over de dagwaarde (35%) in plaats van de cataloguswaarde?

Tot slot

Dus sta je op het punt een auto te vervangen? Of moet je de beslissing nemen zakelijk of privé? Neem dan altijd contact op met je fiscalist. Want de regeling is zo onoverzichtelijk dat je zomaar een fout maakt en deze kan in geval van de auto een nieuwe auto kosten.

In deze blog

Deel deze blog

Gerelateerde Blogs

Bij JJ Consultants geloven we dat fiscaliteit verder gaat dan cijfers alleen. Wij maken complexe onderwerpen begrijpelijk en zorgen dat jij je volledig kunt richten op ondernemen.

Intro: Marnix (36) werkt sinds kort bij JJ Consultants. Hij begon vijf weken geleden, zonder ervaring op een administratiekantoor, maar met een open blik en

Bijtelling van de auto nemen of toch wat anders? Een veel terugkerend onderwerp aan de adviestafel is de auto. De auto is en blijft een

De fiscale gevolgen van Box 3 regelgeving Het kan je bijna niet zijn ontgaan, de vermogensheffing in Nederland staat al jaren ter discussie. Het instabiele

Blog

Wil je geen waardevolle tips missen? Laat je e-mailadres achter en ontvang automatisch updates in je inbox.

Neem contact op

Vul de onderstaande velden in om contact met ons op te nemen.