Hoe Hessel Faber en hun familiebedrijf van frustratie naar vertrouwen gingen, met JJ als nuchtere gids in een complex traject.
Wanneer weet je dat het tijd is om iets te veranderen? Vaak voel je als ondernemer wel aan dat het schuurt. De cijfers kloppen misschien, maar het gevoel niet. Voor Hessel en Bert Faber werd dat steeds duidelijker.
Toen de boekhouder van Faber werd overgenomen door JJ Consultants, besloten ze het nog even aan te kijken. Ze zaten in een fase waarin ze zich begon af te vragen of het niet anders en beter kon: er was weinig advies, de belastingdruk voelde hoog en alles draaide om cijfers, niet om meedenken. Dat gevoel van twijfel werd steeds sterker.
“Wij waren er eigenlijk al klaar mee. We betaalden veel belasting, maar kregen nauwelijks advies.”
Wat volgde, was een samenwerking die leidde tot een nieuwe structuur (twee BV’s), meer overzicht en vooral: rust. Voor het eerst voelden ze zich echt gesteund.
“Wij verwachten van een kantoor dat ze meedenken met wat er in de wereld gebeurt. Dat misten wij totaal. JJ deed dat wél.”
📍 Situatie vóór JJ: frustratie & behoefte aan verandering
Ouderwets en niet meer passend
Faber is specialist in machineverhuizing, halkraanmontage en transport. Geen klassiek transportbedrijf, maar een technisch opererend familiebedrijf met unieke expertise. Maar hun administratie liep niet mee met de groei. “gedateerd”, noemen ze het zelf. Keurig maar niet meer van deze tijd en vooral: weinig richting.
“Wat wij misten, was iemand die zegt: jullie doen het nu wel zo, maar wat als je dit anders aanpakt?”
De administratie werd meer iets wat ‘moest gebeuren’ dan iets wat hielp om te sturen. Ze stelden steeds vaker vragen waarop ze geen concreet antwoord kregen, of die werden afgewimpeld. “Wat wij wilden is gewoon iemand die eerlijk met ons meekeek.”
Toen hun boekhouder onderdeel werd van JJ Consultants, kwam dat op een goed moment. “We waren al aan het twijfelen of we moesten overstappen. Dit gaf ons een reden om het nog even aan te kijken.”
📁 Digitalisering & overgang naar BV
Meedenken, doorpakken en gewoon regelen
Wat meteen opviel in het contact? “Geen ingewikkelde praat of afstand. Jaap Jan kwam gewoon langs. Duidelijk, en hij nam de tijd.”
Al snel volgde het voorstel om de stap naar een BV-structuur te zetten. Niet zo van: dit moet je doen en succes ermee, maar juist: dit is waarom het logisch is en hoe we het samen kunnen aanpakken.
“Wij vonden het spannend, snapten er niks van, maar Jaap Jan zei: we doen het samen. En zo ging het ook.”
JJ Consultants begeleidde het volledige BV-traject van A tot Z. Ze hielpen met het opzetten van de structuur, stemden af met de bank, regelden de juiste contracten en zorgden dat alles stap voor stap werd doorgevoerd. We konden altijd bellen, mailen of kort afstemmen over wat handig was.
“We konden altijd bellen. En ik belde ook vaak, hoor. Het was allemaal nieuw voor ons. Maar nooit gedoe, altijd hulp.”
Ook de administratie werd stap voor stap gemoderniseerd. Waar mogelijk digitaal, maar wel op een manier die bij hen paste.
“We doen alles dubbel. Jaap Jan zei: dat is het begin van loslaten. Maar als het voor jullie werkt, is het goed.”
JJ Consultants paste zich aan hun tempo aan. Er was ruimte voor vragen, tijd om mee te denken, en vooral: geen druk. “Hij kwam hier gewoon langs, nam de tijd, hielp stap voor stap.”
📊 Resultaten & impact
Meer overzicht, meer lef
De samenwerking leverde niet alleen een BV-structuur op. Het veranderde hun denkwijze. Als er kansen zijn durven ze nu te investeren, te leasen als dat verstandiger is, en ze kijken verder dan alleen ‘kosten beperken’.
“We zijn als bedrijf gegroeid. We durven nu te leasen, te investeren. Dat hadden we zonder JJ nooit gedaan.”
Laatst besloten ze om ook te gaan leasen. Vroeger zouden wij dat uitstellen of eindeloos twijfelen. Nu overleggen we met JJ, krijgen goed advies en wordt er echt meegedacht. Dan weet je: we doen het doordacht én met vertrouwen.
Met JJ als sparringpartner voelen wij ons minder alleen. “we zijn amateurs in de administratie, maar we hebben een team achter ons dat weet wat ze doen. Dat geeft rust.”
Wat hun het meeste opvalt? De bereikbaarheid. Het menselijke contact. En de vrijheid om te vragen wanneer ze hulp nodig hebben.
“Je kunt Jaap Jan appen. Zelfs als hij op vakantie is, krijg je een reactie.”
💬 Wat maakt JJ anders?
Wat JJ anders maakt? Ze zitten naast je, niet tegenover je.
JJ werkt anders. Dat merk je in alles. Geen uurtje-factuurtje-gedoe, geen drempels.
“Bij andere kantoren kreeg je al snel lijstjes met telefoontjes en belminuten. JJ doet dat gewoon niet.”
Wat ook opvalt: JJ kijkt vooruit. Ze wilden snappen hoe Faber werkt, en stelden vragen die daarvoor nooit waren gesteld.
Faber ziet JJ dan ook niet als een klassieke boekhouder, maar als een verlengstuk van het eigen team. “Ze denken niet voor ons, maar met ons. Dat merk je in alles.”
📣 Advies aan andere ondernemers
Gun jezelf een frisse blik
Overstappen voelt vaak als gedoe. JJ weet dat. Maar juist daarom zorgen ze dat elk stapje helder en haalbaar is, en dat blijkt ook uit hoe Faber het heeft ervaren.
“Elke ondernemer zou af en toe eens opgeschud moeten worden. JJ deed dat bij ons precies op het goede moment.”
“Maak gewoon kennis. Je merkt snel genoeg of het klikt. En bij JJ is dat meestal wel zo.”
Ze snappen dat overstappen spannend kan zijn, maar dat het vaak veel oplevert.
“Als je al jaren met dezelfde boekhouder werkt, dan zie je niet meer wat er beter kan.”
Meer weten?
Ben je benieuwd of het bij jullie ook slimmer, overzichtelijker of rustiger kan? Wij denken graag met je mee. Geen ingewikkeld traject, geen verplichting, gewoon een kennismaking om te zien of het klikt.
Een kennismaking is zo geregeld, en kan je bedrijf structureel vooruithelpen.